Så enkelt kan du forebygge skader på bilen

Page author

av Hertz - 09 November 2022

Så enkelt kan du forebygge skader på bilen

Å leie bil blir et stadig mer populært alternativ som fremkomstmiddel. Dessverre er det mange som ikke tar nødvendige forholdsregler før de setter seg i bilen…

De fleste av oss kjenner på litt mer ansvar når vi setter oss inn i førersetet på en bil som tilhører noen andre. Vi innser plutselig at man overtar ansvaret og «eierskapet» på denne bilen i perioden. Heldigvis blir vi litt mer forsiktig og tar noen ekstra forholdsregler. Selv om det ikke er noen garantier i trafikken, burde du være litt ekstra smart neste gang du kjører rundt i en leiebil. 

Bilder er gull verdt

De aller fleste av oss har en smarttelefon som knipser gode bilder. Dessverre skjer det med jevne mellomrom at det oppstår uenigheter om hvorvidt en ripe i lakken var påført før, under eller etter låneperioden. Selv om det tilhører sjeldenhetene, kan også vi i Hertz overse riper eller skader, men vi gjør vårt beste for at du skal få en god beskrivelse av bilens tilstand i forkant av leien.  

Et godt tips til deg som skal leie bil er å alltid sjekke og sammenligne vår tilstands- og skadelogg med hva du selv ser på bilen før du tar bilen i bruk. Derfor anbefaler vi alltid å knipse et par bilder av bilen før avreise. Fra sidene, foran og bak. Kanskje ser du i ettertid at ripen på passasjersiden allerede var der, og da skal du selvfølgelig ikke holdes ansvarlig for skaden.

Og for å være på den sikre siden, sjekk alltid frontruten, dører, skjermer rundt dekk, støtfangere, selve dekkene og felger, det er her skadene oftest oppstår. 

Visste du forresten at du nå kan laste opp dine bilder til oss, og så ligger de klare som dokumentasjon for begge parter på din leiekontrakt, da er det i alle fall ikke noen tvil om hva som var status på bilen før man kjører av sted. Fint for deg og fint for oss!

Ta det med ro

Vær ekstra påpasselig når du for eksempel parkerer mellom to andre biler på en trang parkeringsplass, ta et bilde før du går videre. Når du kommer tilbake og legger merke til en skade på døra, kan bildet du tok tidligere fort vise seg å være svaret på gåten. Det koster så lite, og kan potensielt spare deg for både tid og penger.

Et par andre tips. Man må ikke alltid parkere rett utenfor «døra», kanskje er det godt med plass et lite stykke lenger unna. Et annerledes tips, er å parkere mellom de «fineste og dyreste» bilene, ofte viser det seg at de er litt mer forsiktige når dørene åpnes. Ikke stress - husk alltid å ta deg litt god tid når du parkerer, enten du rygger inn eller på andre måter parkerer.

Det er det indre som teller

Et annet godt tips er å ta en ekstra sjekk innvendig av bilen. Der veldig mange er flinke til å sjekke bilen utvendig, glemmer mange at skader også kan oppstå innvendig. Rifter kan oppstå i både sete- og dørtrekk, i tillegg er tak skadeutsatt. Kast derfor et raskt blikk på interiøret i bilen før du gjør deg kjent med bilens kjøreegenskaper.

Og apropos kjøreegenskaper, gjør deg godt kjent med bilen før du kjører avgårde. Biler er ulike, sett deg inn i hvordan du setter på blinklys, vindusviskere og øvrige funksjoner før avreise.

Åpenhet

De aller fleste opplever heldigvis ingen skader på bilen og kruser gjennom låneperioden uten bekymringer. Allikevel er det uunngåelig at uhell vil inntreffe med jevne mellomrom, uten at dette nødvendigvis bør påvirke nattesøvnen til de involverte. Hvert eneste år må forsikringsselskapene ut med store summer på både små og store skader, men både tid og penger kan reduseres.

Det er viktig å understreke at vi i Hertz ikke har noe profitt når våre biler blir utsatt for skader, tvert imot. Skader fører dessverre til «stopp» i produksjon og tilgjengelighet, og det koster både tid og penger i saksbehandling og reparasjonstid. Det er i hovedsak vår forsikringspolise og forsikringsselskapene som må betale en dyr pris. Derfor er det en fordel for alle involverte at prosessen i forkant og ettertid ikke ender i misforståelse, konflikt og unødvendig tidsbruk.

Om en skade oppstår eller oppdages, er det kjempefint og greit å melde fra, bare si det som det er - når det er, med en skademelding. Vi sier ikke at det er du som er årsaken til skaden, det kan være en kjent eller ukjent tredjepart som er årsaken, men nå er det engang slik at det er du som «eier» bilen i perioden, og det må begge parter forholde seg til. Vi er ikke ute etter å peke fingre eller avgjøre skyldfordeling, vi ønsker kun en god beskrivelse, samsvar i faktagrunnlag og forutsigbarhet av hendelsesforløpet.

God tur, ta nødvendige forhåndsregler og kjør forsiktig!