ELBILER
Image courtesy of Tesla, Inc.
HISTORISK ENDRING
Elbiler har revolusjonert verden og måten vi kjører på, og blir en stadig mer populær måte å reise rundt i verden på. Dette reflekteres hos de største bilprodusentene slik som Tesla, som stadig lanserer flere og flere elbil modeller og har opplevd stor suksess i Norge.
Du vil kanskje tro at denne massive endringen også vil påvirke hvordan bilene kjører, men det er altså ikke sant. Elbiler er enkle å kjøre, ekstremt tilgjengelige og har blitt veldig praktiske.
Vi vil fortelle deg litt mer om hvordan du som kjører elbil kan få mest ut av bilen og rekkevidden, hvor enkle de er å kjøre og hvordan det er å kjøre elbil i Norge.
REKKEVIDDE
Det er flere ting du som sjåfør kan gjøre for å påvirke rekkevidden når du kjører en elbil. Alle elbiler kommer med smarte bremseløsninger som gjør at energien produsert av bremsene blir overført til batteriet i form av rekkevidde – også kjent som regenerativ bremsing. Bare ved å slippe gasspedalen i nedoverbakker vil senke batteribruken og bremse bilen, som gir strøm til batteriet. Ellers kommer også de fleste elbiler med forskjellige moduser slik som batterisparings-modus, som automatisk stiller bilen inn i en mer strømsparende modus og prøver å preservere rekkevidden.
Brå akselerasjon og hyppige svingninger i hastighet er også med på å redusere rekkevidden på batteriet, så det anbefales å holde jevne hastigheter.
EFFEKTIVITET
Mange antar når de kjører en elbil for første gang, at det er som å kjøre en bensin eller diesel-bil med automatgir. Derimot fungerer elbiler litt annerledes.
Avhengig av hvor du skal og hvor lang reisen er, kan det være lurt å ha veivalg i bakhodet når du kjører. Lange distanser i høye hastigheter trekker mye strøm, og kan føre til at du må lade oftere. Her kan man vurdere om man heller vil kjøre småveier og holde en lavere hastighet, men er selvfølgelig opp til hvor du skal – og hvor mye natur man vil ta inn på reisen!
Mange elbiler kommer med flere moduser for kjøring, slik som batterisparings-modus hvor bilen automatisk tilpasser strømbruken etter ønske. Å sette bilen i slik modus gjør at bilen reduserer effekten for å preservere rekkevidde, samt prøver å maksimere regenerativ strømproduksjon i form av bremsing og kjøring.
Andre biler kommer også med flere moduser som tilpasser bilen ytterligere, slik at du ikke trenger å kjøre på maksimum eller minimum effekt.
KJØRING
Det er flere eksterne faktorer som kan påvirke rekkevidden på batteriet og elbilen. I Norge har vi kraftige temperatursvingninger og vekslende værforhold, og ved ordentlige kalde dager vil dette kunne gå utover rekkevidden. Ellers kan også vekt (ekskluderende bilens vekt) være en faktor, samt hvordan du kjører bilen på veiene.
Hyppige endringer i kjøremønsteret er med å redusere rekkevidden, i tillegg til hvor mye elektrisk utstyr man benytter seg av på en gitt tur.
Elbiler bruker mest batteri i høyere og konsekvente hastigheter, så det å kjøre lange distanser burde ta høyde for tilgangen på ladestasjoner for å unngå å redusere rekkevidden for mye.
BATTERIET
Selv om det ikke er umulig, er oddsen for at elbilen din går tom for batteri minimal på grunn av flere faktorer:
Derimot er det flere ting du kan gjøre som sjåfør for å enkelt forsikre deg om at bilen har nok strøm:
Når du henter ut din Hertz-elbil vil vi måle batterimengden på bilen. Vi vil måle det igjen når du returnerer bilen. Dette måles i åttendedeler. Fullt batteri er 8/8, halvfullt batteri er 4/8. Batterinivået ved utlevering skal fremkomme i leiekontrakten. Dersom du ikke leverer til minimum samme nivå som ved utlevering, vil Hertz belaste 250,- NOK, i tillegg til selve kostnaden for å lade bilen opp til aktuelt nivå.
Vil du lære mer om å kjøre elektrisk med din neste leiebil? Se mer på vår elbil-hub hvor du kan finne informasjon om å kjøre elbil, bilmodeller og detaljert informasjon om lading.